Při poskytování poradenských služeb ŠPP škola dodržuje etické zásady poskytování poradenských služeb. Vychází z individuálních potřeb žáka, podporuje jeho samostatnost a přispívá k jeho sociálnímu začleňování.
Součástí ŠPP jsou vypracované stěžejní programy: Strategie podpory v oblasti školní úspěšnosti. Strategie podpory žáků s odlišným mateřským jazykem. Předmět speciálně pedagogické péče. Školní strategie prevence šikanování.
Hlavní cíle ŠPP
- Vytvoření široké základny primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů.
- Spolupráce se školskými poradenskými pracovišti PPP, SPC a SVP.
- Poskytování průběžné a dlouhodobé péče o neprospívající žáky a vytvoření předpokladů pro zvyšování úrovně jejich znalostí a dovedností.
- Včasná intervence při aktuálních problémech žáků a třídních kolektivů.
- Sledování účinnosti preventivních programů aplikovaných školou a jejich vyhodnocování.
- Poskytování metodické podpory učitelům.
- Zlepšování spolupráce a komunikace mezi školou a rodiči.
- Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP o jejich činnostech je vedena v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a je archivována. Přístup k dokumentaci o dítěti mají pouze rodiče.
Personální obsazení ŠPP:
Koordinátor inkluze: Mgr. Hana Pátková
Výchovný poradce: Mgr. Magdalena Šimonková
Školní metodik prevence: Mgr. Jiří Čáp
Speciální pedagogové: Mgr. Hana Pátková, Mgr. Karolína Kubíková
Konzultační hodiny odborných pracovníků ŠPP:
konzultace po telefonické domluvě v pondělí 13.45 až 15.00 - místnost ŠPP
Výchovný poradce: Mgr. Magdalena Šimonková tel.: 382 214 815, konzultace po telefonické domluvě v pondělí 13.45 až 15.00 - místnost ŠPP
Školní metodik prevence a sociální pedagog: Mgr. Jiří Čáp, tel.: 382 214 815, konzultace dle domluvy
Speciální pedagog: Mgr. Hana Pátková, tel.: 724 828 099, místnost ŠPP, konzultace: St 8:00 - 12:00
SPECIÁNÍ PEDAGOG
- Depistážní činnosti v hodinách.
- Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu podpory.
- Příprava a realizace podmínek pro inkluzi.
- Zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální či skupinové práce se žákem či žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační).
- Vytváření PLPP a IVP pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy z oblasti speciální pedagogiky.
- Průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření.
- Spolupráce se všemi odbornými pracovníky Školního poradenského pracoviště, pedagogickými pracovníky a pedagogickými asistenty.
- Koordinace spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a dalšími specializovanými pracovišti.
- Úprava školního prostředí v kontextu speciálně pedagogické péče, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Vést konzultace s pedagogy a zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti specifických poruch učení a chování.
- Metodicky vést asistenty pedagoga ve škole.
KOORDINÁTOR INKLUZE
- Koordinace a řízení činnosti Školního poradenského pracoviště, spolupráce se všemi jeho odbornými pracovníky, pedagogickými pracovníky školy a školními asistenty.
- Vytváření podmínek pro podporu inkluzivního školního klimatu a inkluzivního vzdělávání.
- Spolupráce s ostatními pedagogickými pracovníky v rámci inkluzivního vzdělávání.
- Identifikace a vyhodnocování případných problémů inkluzivního vzdělávání na škole.
- Navrhování změn podporující inkluzivní vzdělávání a vyhodnocení úspěšnosti zaváděných změn.
- Sledování a shromažďování zpráv vyšetřených žáků se SVP.
Konzultace s třídními učiteli, vyučující tyto žáky.
VÝCHOVNÝ PORADCE
- Spolupráce s metodikem prevence rizikového chování (programy na podporu prevence šikana, vandalismu, agresivity a závislosti různého typu).
- Spolupráce se školní sociální pedagožkou – kontakt s rodiči sociálně znevýhodněných žáků a spolupráce s OSPOD.
- Spolupráce se školskými poradenskými pracovišti
- Spolupráce s třídními učiteli při řešení výchovných problémů.
- Pohovory s problémovými žáky, popř. s jejich zákonnými zástupci, návrhy řešení, doporučení konzultací se školní sociální pedagožkou ve věcech rodiny, poraden.
- Sledování problémových žáků ve spolupráci s třídními učiteli.
- Monitorovat záškoláctví, školní neprospěch, výchovné problémy.
- Poskytovat kariérové poradenství.
- Zajišťovat krizovou intervenci.
- Spolupracovat se školním metodikem prevence.
- Vést písemné záznamy ze všech jednání v rámci činnosti výchovného poradce.
METODIK PREVENCE
- Příprava preventivního programu, začlenění cílů a témat prevence rizikového chování do ŠVP.
- Pomoc učitelům při začleňování témat prevence do výuky.
- Poskytování odborných informací z oblasti prevence učitelům a ostatním pracovníkům.
- Ve spolupráci s dalšími pracovníky školy sledování projevů rizikového chování, řešení daných situací.
- Spolupracovat s okresním metodikem a krajským koordinátorem prevence.
- Spolupracovat s dalšími institucemi – OSPOD, PPP, SVP a SPC.
- Zajišťovat přednášky a besedy o preventivních programech.